I den seneste reklame fra SuperBrugsen opdagede jeg et nyt ord: Grisekød. Jeg ved selvfølgelig godt, hvad det er, de prøver at sælge. Men jeg var alligevel lidt overrasket over det nye ord.
Forklaringen på skiftet fra svin til gris skyldes aftale mellem branchen og detailhandelen. De er blevet enige om at udfase brugen af ordet svin i forbindelse med kød og erstatte det med gris. Det kan man bl.a. læse i Samvirke (coops medlemsblad).
Der er gået et analysearbejde forud for planerne om at erstatte ordet svin med gris. Gris har en mere positiv klang end svin, og det er ofte gris frem for svin, de unge bruger, når de søger på Google efter retter, opskrifter og anden information, fortæller chefkonsulent Vicky Emné Ryge, Landbrug & Fødevarer.
Sproget udvikler sig selvfølgelig hele tiden. Engang var det ‘flæsk’, så blev det til ‘svinekød’ og i fremtiden bliver det altså til ‘grisekød’. Og det er de unges skyld.